PAINONPUDOTUSPROJEKTI: Dukan-dieetti oli ja meni

21. tammikuuta 2018

Mulla on nyt hiukan reilu kaksi viikkoa painonpudotusprojektia takanani. Kerron hieman taustoja, jos vaikka vierailet ensimmäistä kertaa blogissani:

- Sain esikoiseni marraskuussa 2016. Lihoin raskausaikana 15-17kg, en ole aivan varma lopullisesta luvusta. 
- Raskauskiloja lähti muutamassa kuukaudessa kuusi, kunnes yhtäkkiä painon tippuminen lakkasi, vaikka imetin. Samaan aikaan hiukseni alkoivat tippua ja ihoni meni tosi huonoksi, joten painon tippumisen loppuminen oli selvästi hormonaalista. (Lue: Vatsa pyllynreiällä - kehoni puoli vuotta raskauden jälkeen)
- Vaa'an lukemat näyttivät samaa siitä lähtien, kun painon tippuminen lakkasi, aivan sama herkuttelinko 24/7 vai kevensinkö. 
- Noelin täyttäessä vuoden, imetys loppui hänen aloitteestaan, joten uskalsin alkaa suunnittelemaan painonpudotusta. (Lue: Imetyksen lopettaminen - miksei kukaan kertonut tätä?! ja Vuosi sektion jälkeen - vatsa edelleen pyllynreiällä)
- 4.1. aloitin Dukan dieetin, jonka avulla sain tippumaan ensimmäisellä viikolla 3,8kg, mutta lopullinen tiputus kahden viikon jälkeen jäi 2,8kg (nesteiden palaaminen kroppaan vihannesten myötä)
- Tavoitteeni: -18kg, jäljellä siis 15,2kg

Mä kerroinkin jo tässä asupostauksessa, että mulla tippui viikossa 3,2kg painoa. Muutama lukijani ilmaisi mielenkiintonsa kysyessäni, kiinnostavatko painonpudotusprojektiani koskevat postaukset, joten tässä sitä nyt mennään!

Ajattelin ensin kertoa Dukan-dieetistä, jolla olin pari viikkoa. Se oli hyvä startti sokerista vierottautumiseen! Tarkoitukseni oli jatkaa sillä koko painonpudotuksen ajan, mutta dieetti ei tuntunut loppujen lopuksi mun jutultani kuitenkaan. Kerron postauksen lopussa miksi. 

Mikä Dukan-dieetti?
Dukan-dieetti on ranskalaisen Pierre Dukanin kehittämä ruokavalio. Se vaatii kurinalaisuutta ja sitoutumista, mutta on melko vaivaton tapa tiputtaa ylimääräisiä kiloja. Kaloreita ei tarvitse laskea tai tarkkailla annoskokoa, sillä kaikkea sallittua saa syödä niin paljon kuin maistuu. Erityisen tärkeää on muistaa juoda paljon vettä

Dukanissa on neljä eri vaihetta:

1) Hyökkäysvaihe (2-7 päivää)
- tavoite: pudottaa 2-4 kg (nestettä poistuu tehokkaasti)
- ruokavalio: VAIN vähärasvaisia proteiineja (esim. kana, nauta, kalkkuna, kala, äyriäiset, tofu) ja sokerittomia ja vähärasvaisia maitotuotteita (esim. raejuusto, maustamaton jugurtti, maitorahka) + 1,5 rkl kauralesettä + PALJON VETTÄ
- liikunta: 20 min kävelyä päivittäin

2) Pudotus (tavoitepainon saavuttamiseen asti)
- tavoite: paino tippuu useimmiten noin kilon viikossa
- ruokavalio: samat proteiinit kuin hyökkäysvaiheessa + sallitulta ruoka-ainelistalta kasviksia  + 2rkl kauralesettä päivittäin + PALJON VETTÄ
miten: joka toinen päivä vain proteiineja, joka toinen päivä proteiineja + sallitulta ruoka-ainelistalta kasviksia (esim. tomaatti, kurkku, paprika, kesäkurpitsa, vihreät pavut, munakoiso) 
- liikunta: 30 min kävelyä päivässä (tuplataan, jos paino jumittaa)

3) Tasausvaihe (hiilihydraatteihin totuttelu)
- tavoite: totuttaa hoikistunut kroppa uuteen olemukseensa ja palauttaa pikkuhiljaa hiilihydraatit ruokavalioon
- kesto: kymmenen päivää jokaista pudotettua kiloa kohti
- miten: kerran viikossa proteiinipäivä, muina päivinä proteiinit + vihannekset + hedelmä + kaksi palaa leipää + juustoa 
- ruokavalio: edellisen vaiheen lisäksi hedelmät, leipä, juusto ja pastaa tai muut hiilarit 1-2 kertaa viikossa
- liikunta: 25 min kävelyä päivässä

4) Ylläpito (koko loppuelämän)
- tavoite: ylläpitää saavutettu paino
- ruokavalio: ei rajoituksia, mutta terveellisesti tietysti
- miten: kerran viikossa proteiinipäivä
- liikunta: hyötyliikuntaa (esim. portaat hissin sijasta)

Mitä mä söin?
AAMUPALA: Maustamaton ja rasvatonta maitorahkaa, sekaan loraus Funlight-tiivistettä makua tuomaan sekä kauraleseitä
LOUNAS & PÄIVÄLLINEN: Kananmunia (keitettynä tai munakkaana), kalkkunaleikkeleitä, broilerinfileetä itse marinoituna, vähärasvaisesta naudanlihasta tehtyjä lihapullia, kalkkunanakkeja, savulohta (kun teki mieli herkutella), raejuustoa, shirataki-nuudeleita
VÄLIPALA: Maustamaton ja vähärasvainen kreikkalainen jugurtti, keitettyjä munia, Dukan-leipä (mikrossa itsetehty), kalkkunaleikkelettä 

Tuollaisia ruokia mun lautaseltani useimmiten löytyi! Jos oli proteiini+kasvispäivä, tein noiden kaveriksi salaatin. 

Mikä fiilis nyt on?
Kuten jo sanoin, mun tarkoituksenani oli pudottaa ylimääräiset kilot Dukanilla, mutta muutinkin suunnitelmia. Siihen oli kaksi syytä:

1) Dieetti on lihapainotteinen ja liha on KALLISTA. Meidän kukkaro ei yksinkertaisesti kestäisi jatkuvaa lihan ostamista.
2) Mä en ole ikinä ollut innokas lihansyöjä, joten jatkuva lihan mussuttaminen alkoi ällöttää.

Vaikka Dukan ei tuntunutkaan mulle hyvältä, suosittelen kuitenkin kokeilemaan sitä! Yksi läheisistäni tiputti sillä kesän aikana muistaakseni 15 kiloa. Se on tehokas ja vaivaton dieetti!

No, miten tästä eteenpäin? Koska päätin kertoa blogissani avoimesti projektistani, on mun myönnettävä, että viikonloppu on mennyt herkutteluksi. Hups! Onneksi aina tulee uusi päivä, jolloin voi taas aloittaa puhtaalta pöydältä. Huomisesta lähtien mä alankin noudattamaan ystävältäni saamaani ruokavaliosuunnitelmaa. Siihen kuuluu ruoan punnitseminen, joten on siinä mielessä työläämpi vaihtoehto, mutta se sallii hedelmien ja viljatuotteiden syömisen. Mulla oli niiiiin ikävä hedelmiä, ettette uskokaan!

Tästä lähtien siis terveellistä sapuskaa ja hillityt annoskoot. Yritän myös (taas...) lisätä liikuntaa. Aiemmin en ole siinä onnistunut, mutta ehkäpä nyt onnistun!

Huomenna käyn vaa'alla. Parin viikon päästä voisin kirjoittaa taas tilannekatsauksen tänne blogin puolelle. Saa nähdä, onko painoni lähtenyt tippumaan uuden ruokavalion myötä. Jännittää jo valmiiksi!

Ja hei, jos sulla on joku postaustoive painonpudotusprojektiini (tai muuhun) liittyen, kerro se mulle. :) Palaillaan taas!

P.S. Pienet sille, että MAHDUIN TAAS ENNEN RASKAUTTA -HOUSUIHINI! Uuujeah! Sen kunniaksi näin riemukas kuva:




Ei kommentteja :

Lähetä kommentti