Kaksplus.fi

Postikortti Dublinista

6. elokuuta 2016

Huomenna eli sunnuntaina loppuu mahdollisuus voittaa pieni yllätyspalkinto! Kerro ajatuksiasi blogistani, anna palautetta ja toivo TÄMÄN POSTAUKSEN kommenttiosioon sähköpostiosoitteesi kera! Aikaa on sunnuntaihin klo 20 asti. 


Suunniteltiin Niken kanssa, että lähdetään mun luokanopettajaksi valmistumiseni kunniaksi New Yorkiin. Vauvauutinen muutti suunnitelmia sen verran, että todettiin olevan rahallisesti fiksumpaa matkustaa jonnekin lähemmäs. Uusi matkakohde löytyi helposti, sillä molemmat oltiin haluttu käydä Dublinissa. Kumpikaan meistä ei ole aiemmin käynyt Irlannissa, mutta Briteissä ja etenkin Lontoossa ollaan molemmat käyty useamman kerran. Etukäteen mietittiinkin, että onko ne kovin erilaisia keskenään ja vähän pelotti, että alkaisi kaduttamaan, ettei ostettukaan lentolippuja tuttuun, jo hyväksi todettuun Lontooseen. 

Kesäkuun puolessa välissä koitti vihdoin aamu, jolloin suunnattiin Helsinki-Vantaan lentokentälle valmiina matkustamaan Dubliniin. Täytyy myöntää, että kun ohitettiin portille kävellessämme New Yorkin lennon portti, mun sydämestäni vähän kouraisi. Onneksi, sain kuitenkin loppulentomatkan pahoinvoinnista kärsineenä todeta hyvin nopeasti, että olin tullut ihanaan, suloiseen kaupunkiin. Pian ei yhtään enää harmittanutkaan, että New York jäi tällä kertaa väliin. 

Me oltiin varattu majoitus Trinity Collegen lähistöllä sijaitsevan pubin yläkerrasta. Huone oli aivan ihana; takka, puulattiat, tilava suihku ja kylpyhuone, pehmeät petivaatteet, untuvatyyny- ja peite sekä ikkunat kahteen eri suuntaan vilkkaassa kadunkulmassa. Mun on usein vaikea nukkua uudessa paikassa, mutta tuolla viihdyin tosi hyvin! 

Onneks edes toinen meistä oli innoissaan lähdössä reissuun! :'D // Dublin on täynnä tunnelmallisia pubeja, joista monesta raikaa livemusiikki. // Mua harmitti kotiin lähteminen. Oisin voinut olla pidempäänkin! // Upea auringonalasku kotimatkalla! Eikä onneksi tullut pahaolo, kuten menolennolla. // Kaunis Liffey-joki, joka jakoi Dublinin keskustan kahteen puoleen. // Pieni puutarha keskellä asuinyhteisöä, ihana!


Yövyttiin Dublinissa neljä yötä. Saatiin aikamme kulumaan kävelemällä ympäriinsä ihania katuja, joita kaunistivat vanhat talot ja upein kukin koristellut pubit. Ei käytetty kertaakaan taksia tai julkisia, sillä kaikki meidän tällä reissulla tarvitsema oli sopivan kävelymatkan päässä. Mä muutenkin suosin reissuillani jalankulkemista, koska silloin näkee ja kokee kaupungin paremmin. Mä oon varmaan ollut entisessä elämässäni dublinilainen, koska osasin liikkua siellä ilman karttaa. :D Tai siis, katsoin kartasta osoitteen sijainnin ja suunnistin suoraan sinne. Nikke oli ihan pää pyörällä suurimman osan ajasta, mutta sen yhden kerran, kun olin korttelin verran väärässä ja Nikke oikeassa, sain kuulla siitä loppumatkan. :D

Mun mielestäni Dublinissa on samantyyppinen tunnelma kuin Lontoossa. Sieltä vain puuttuu suurkaupungin kiire ja vilkkaus. Mulla oli Dublinissa samalla tavalla kotoisa olo kuin Lontoossa. Ihmiset olivat ystävällisiä, mulla oli turvallinen olo ja ympärillä oli paljon kaunista katsottavaa. Oltiin molemmat supertyytyväisiä matkakohdevalintaamme, ja aiomme tulevaisuudessa matkustaa sinne uudestaan. Nyt kun kaupungin keskusta on koluttu läpi, voi ensi kerralla ottaa junan ja matkustaa maaseudulle tai merenrantaan.

Tehtiin muuten matkamme aikana muutamia hauskoja huomioita Dublinista ja sen asukkaista:
 / Irlantilaiset puhuvat aivan hirvittävän nopeasti. Mä olen sujuva englannin kuuntelija ja puhuja, mutta välillä teki tiukkaa pysyä kärryillä puhenopeuden ja "merirosvoärrän" vuoksi. Musta tuntui, että mun kanssani keskusteleva joutui odottamaan aivojeni prosessointia ja vastauksen ulostulemista ikuisuuden, mutta todellisuudessa tuskin oli niin. :D
 // Moni vastaankävellyt paikallinen oli meitä huomattavasti lyhyempi. En tiedä kuviteltiinko me vaan, mutta paikallisten lyhyehkö pituus näkyi myös siinä, että wc-pöntöt tuntuivat olevan matalammalla ja kadun päällä kulkevat oksat oli lyhennetty matalammiksi kuin täällä meillä. Me jouduttiin kulkemaan puskien alla selkä kumarassa.
 ///  Paikallisten nuorten naisten pukeutuminen on TOSI niukkaa. Näin useamman naisen, jotka kulkivat keskellä arkipäivää tissit lähes paljaana. Yhdellä oli esimerkiksi kietaisumallinen paita, joka oli auki napaan asti. Paita oli täysin avoin edestä ja naisella ei ollut rintaliivejä. Siinä kävellessä vilkkui sisäsivutissi ja välillä vähän enemmänkin... Mulle tuli aika kukkahattutätiolo päivitellessäni nuorten naisten pukeutumista.
 //// Dublinissa kaupat menivät tosi aikaisin kiinni, muistaakseni joskus klo 18 aikaan. Kannattaa muistaa tämä! Nimimerkillä, Viisi minuuttia aikaa kaupungin parhaan äitiysvaateosaston sulkeutumiseen a.k.a. Paniikissa kolme vaatetta kassalle, joista kaikki yllättäen olivatkin sopivia.

4 kommenttia :

  1. Dublin kuulostaa upealta paikalta ja kiva kun pääsitte ennen vauvan saapumista "kaksin" reissuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, oli kyl mahtava päästä viettämään babymoonia. :) <3

      Poista
  2. Moi! Mitä sivuaineita valitsit/ tai valitsitko ollenkaan sisältyvän tutkintoosi:)? T. Luokanope opiskelija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on 25op erityispedagogiikasta ja 25op esi- ja alkuopetuksesta. :)

      Poista