Kaksplus.fi

Ajatuksiani viime viikosta sijaisopettajana

20. elokuuta 2016

Mä olin tällä viikolla tiistaista perjantaihin nelosluokan opena tutulla ala-asteella Espoossa. Mua jännitti tiistaina valtavasti, mutta jännitys onneksi katosi nopeasti. Sijaisuudet jännittävät ihan eri tavalla kuin päivät oman luokan kanssa. Ikinä ei tiedä millainen ryhmä siellä on vastassa! Henkisesti olen aina varautunut vänkäämään ja olemaan tiukka, koska sijaisia tunnetusti koetellaan... Oppilasryhmä, jonka kanssa vietin neljä päivää, oli onneksi mahtava, vaikkakin melko vauhdikas! Otin alusta alkaen tiukan otteen työrauhan suhteen, joka tuntui unohtuneen oppilailta kesäloman aikana. Viimeisenä päivänä sain kaikesta tiukkapipoilusta huolimatta kuulla olevani kivoin sijainen ikinä. Yksi oppilas tosin huokaisi helpottuneena: "Onneksi meidän oma ope tulee takaisin. Sit voi vähän taas riehua!" :D Tässä vaiheessa heitin henkiset yläfemmat itseni kanssa, koska tiesin onnistuneeni duunissani hyvin. Saatan kuulostaa kauhealta opettajalta oppilaan kommentin perusteella, mutta oppilaista näki, että vaikka olin tiukka, he kaikki pitivät musta ja viihtyivät mun kanssani. En ikimaailmassa haluaisi olla opettaja, jota oppilaat pelkäävät! Mulla on hyvä tasapaino sen tiukkuuden suhteen. En mä kyllä usko, että mun persoonalla musta edes saisi pelottavaa opettajaa! :D 



Kyllä muuten teki hyvää olla taas opettajan roolissa kesän jälkeen! Se on niiiiiin mun juttuni. Se tulee niin luonnostaan. Huomasin muuten, että muutaman kuukauden opekokemus keväältä on tehnyt musta varmemman opettajan. Aiemmin vietin sijaispäivinä kaikki välitunnit tutkien opeoppaita ja varmistellen, että mulla on varmasti seuraavan tunnin sisältö hanskassa. Tällä viikolla olin kaikki välitunnit opehuoneessa! Iso muutos ja rentoutuminen siis tapahtunut - hyvä minä! Mulle riitti, että tsekkasin kerran, mitä ohjeissa luki, katsoin opeoppaasta aukeaman, valitsin tarvittaessa tehtävät ja siinä se. Hyvin ehti rentoutua opehuoneessa! Kasvanut varmuus näkyi muuten tietysti myös opetusotteessani; osasin vaatia hiljaisuutta ja työrauhaa vakuuttavammalla otteella kuin aikaisemmin. 

Lepohetket opehuoneessa tulivat muuten todellakin tarpeeseen. Kyllä kuulkaa huomasi, että on raskaana! En ikinä aiemmin työpäivien jälkeen ole ollut näin väsynyt! Muuta kremppaa ei onneksi tuntunut kuin ihan älytön väsymys. Välipalojen avulla jaksoin työpäivät ja kotona nukuttujen päiväunien avulla jaksoin valvoa klo 22 asti. 







Ennen tämän viikon sijaisuutta olin aika maassa siitä faktasta, että olisin sijaisuuksien varassa äitiyslomani alkuun asti. Toiveenihan vielä alkuvuodesta oli, että mulla olisi nyt ensimmäinen oma luokkani! Tänään fiilikseni on jo onneksi paljon positiivisempi! Aion nauttia täysin siemauksin näistä seuraavan puolentoista kuukauden aikana tulevista opesijaisuuksista! Ties koska pääsen seuraavan kerran opehommiin. Vauvan kanssa tulee myös varmasti oltua paljon kotona, joten nautin näistä sosiaalisista tilanteista varastoon! ;) 

Seuraavat sijaisopepäivät onkin sovittu elokuun loppuun. Silloin vietän kolme päivää tokaluokkalaisten kanssa. Toivottavasti kaikki sujuu silloin yhtä hyvin, vaikka silloin pärähtääkin 30. raskausviikko käyntiin! Tahtoisin niin kovasti vielä kerätä rahaa ja opetuskokemuksia varastoon äitiyslomaani varten! 

Kuvituksena sekalaisia otoksia opevuosieni ajalta. 


6 kommenttia :

  1. itsellä vaihtuivat luokanopettajaopinnot ekan vuoden jälkeen toisenlaisiin kuvioihin, ei vaan löytynyt sellaista sisäistä intoa tuohon hommaan, mitä sulla selkeästi näkyy olevan :-) rankkaa työtä, mutta varmasti samalla myös palkitsevaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, rankkaa, mutta palkitsevaa tosiaankin! :) En osaa kuvitella itseäni ainakaan tällä hetkellä millekään toiselle alalle. :) Toivottavasti säkin löysit itsellesi sopivamman paikan! Hyvä, että kuitenkin noin alkuvaiheessa huomasit, ettei ollut sun juttu. Ei tullut tuhlattua vuosia turhaan väärän jutun parissa. :)

      Poista
  2. Tosi kiva lukea että sijaisuus meni hyvin! :). Voi vitsi, viikko 30 jo lähestyy ^^ ♡

    ♡ Sini | myblog-bysini.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ihan hullua! :O :D Aika on mennyt tosi nopeasti.

      Poista
  3. Onpa kiva kuulla että varmuus lisääntyy koemuksen kautta ja oppii kunnolla nauttimaanki sijaisuuksista ilman että ressaa onko tunnin sisältö hallussa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ehdottomasti kokemuksen kautta kaikki muuttuu sujuvammaksi! :) Tällä kertaa oikeasti nautinkin sijaisuuspäivistä. Aiemmin näin ei aina ole ollut.

      Poista