Kaksplus.fi

Lauantaipuuhaa

27. tammikuuta 2014


Lupasin edellisessä postauksessani paljastaa viime lauantain ohjelmani. TA-DAA, tässä se nyt tulee: mä kokkasin! Siinä, että mä kokkasin, ei sinällään ole mitään erikoista. Mä teen useimmiten arkisinkin meidän ruoat. MUTTA, tällä kertaa kokattiin Samin kanssa yhdessä ruokaa mun pikkuveljelleni ja -siskolleni. Äiti ja isi viettivät viikonlopun Tampereella, joten mä näin tartuin heti mahdollisuuteen viettää sisarusten välistä "laatuaikaa".

Lauantaiaamuna me pakattiin kimpsumme ja kampsumme ja mentiin yökylään mun kotikotiini. Hengailtiin hetki pikkusiskoni ja Sampan kanssa, kunnes Sami ja mä vallattiin keittiö. Kokeiltiin ensimmäistä kertaa Jamie Oliverin reseptejä. Katsottiin nimittäin edellisenä viikonloppuna telkkarista, kun Jamie kokkasi saman setin. Oli sen verran hyvännäköistä sapuskaa, että pistettiin idis korvan taakse ja päätettiin toteuttaa sama setti.


Ruokalistalla oli lauantaina kultaotsa-ahventa (olisi pitänyt olla meriahventa) pancettalla, bataattimuussi sekä aasialaistyyliset vihannekset, reseptit löytyvät täältä (KLIK!). Kaikkien ruokien olisi pitänyt Jamien mukaan valmistua kolmessakymmenessä minuutissa, mutta me ei ainakaan ihan pystytty siihen. Mä uskon, että se on mahdollista, jos on täysin selvänä kaikista työvaiheista ja omaa ammattikokin otteet. ;)





Työvaiheet olivat melko yksinkertaisia. Meillä ei ainakaan tullut eteen yhtäkään probleemaa matkan varrella. Mua vähän tosin ärsytti, että reseptit olivat sekaisin ohjeessa, eikä keitto- tai paistoaikoja erikseen mainittu, mistä syystä mulla esimerkiksi kävi niin, että parsakaalit unohtuivat kattilaan ja kypsyivät näin ollen aivan liikaa. (Kurkkaa resepti, jos et ymmärtänyt mitä tarkoitin.) Aion siis vastaisuudessa laittaa varmuuden vuoksi ajastuksen päälle, jottei vastaavaa tapahdu. 

No, miltäs ruoat maistuivat? Oli ehkä riskiä tehdä ruokaa reseptien mukaan, joissa on mausteita, joista ei pidä. Kala nimittäin maistui mun makuuni liikaa fenkolille (en välitä fenkolista yhtään) ja bataattimuusissa oli liikaa korianteria. Aasialaistyylisesti maustetut parsakaalit sen sijaan olivat TÄY-DEL-LI-SIÄ! Aaaah! Suosittelen kokeilemaan niitä! Niiden valmistus on tosi helppoa; keitetyt parsakaalit pyöritellään mausteöljyseoksessa ja siinä se. Seokseen tuli muistaakseni oliivi- ja seesamiöljyä, soijaa, chiliä ja valkosipulia - kaikkia mun suosikkejani. Mä aion ehdottomasti tehdä niitä toistekin!



Tosi herkulliseltahan meidän lopputuloksemme näyttää, vaikka itse sanonkin! Harmi, etteivät maut olleet niin mieleemme. 

Jälkkäriksi tein muuten Gordon Ramsayn reseptillä suklaafondantteja (KLIK!). Niistä tuli tosi makoisia! Harmittaa vain, että mokasin hieman paiston kanssa... Mulla oli vähän isommat astiat, joten annoin niiden olla pari minuutia kauemmin uunissa. Valitettavasti ne eivät enää olleetkaan kovin valuvia sisältä. Aika tylsää! Maku onneksi oli silti hyvä. :)

Täytyy muuten oikein erikseen mainita, miten kiva oli viettää aikaa sisarusten kesken (+ Sampan tietysti!). Me hörpittiin valkoviiniä, Sami ja pikkusiskoni kävivät herkkuostoksilla lähikaupassa, katsottiin Putous yhdessä ja vaan höpöteltiin. Ja niin, olihan Lilykin tietty mukana! Nukkuvan koiran rapsuttelussa on muuten jotakin tosi terapeuttista...

20 kommenttia :

  1. Vitsit miten ihanan näköstä! Toi nukkuvan koiran rapsuttelu on niin totta. :D Voin vaan kuvitella kuinka rentouttavaa ja terapeuttista se on sille itse koiralle, haha..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyl todellinen "win-win situation". :P

      Poista
  2. Ei pöllömpi tapa viettää päivä!

    VastaaPoista
  3. Vastaukset
    1. It looked more delicious than it was. :P I didn't like the tastes of fennel seeds and coriander.

      Poista
  4. I'm addicted to sweet potatoes... so yummy. *__*
    Lovely greets Nessa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me toooo! Sweet potato fries are probably one of the tastiest things I know. :O

      Poista
  5. ei hitsi pitäsköhän itekkin kokeilla tota bataattimuusia! miten sen maku niinkun käytännössä eroo perunasta, oon aina miettiny :D? Ja ihana toi sun huivi tossa bannerissa, mistä se on? :3

    http://chaasingthesun.blogspot.fi :---)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bataatti on tooooosi paljon makeamman makuista kuin peruna. Superhyvää ainakin mun mielestä! Kannattaa ehdottomasti kokeilla.

      Huivi on Accessorizesta ostettu. :>

      Poista
  6. Oi vitsit, taas ihan älyttömän hyvän näköistä! Parsakaali ei kyllä kuulu omiin suosikkeihin, mutta tuolla tavalla sitä voisi kyllä kokeilla. ;) Sulle olisi haastetta mun blogissa, ois kiva jos tekisit sen! :)
    http://bohemianwonderland.blogspot.fi/2014/01/11-things.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ehdottomasti kokeilla tuolla reseptillä! Jos vähääkään tykkää aasialaisista mauista, tuo on superherkkua!

      Kiitos, mä käyn kurkkaamassa haasteen. :>

      Poista
  7. Nami! ihan tosi herkullisen näköistä :) Sulla on myös ihania kuvia ja todella monipuolinen blogi, täytyy jäädä lukemaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, olihan se ihan herkkua. :P

      Ihana kuulla! Tervetuloa! :))

      Poista
  8. Näyttääpäs herkulliselta, iski nälkä! :D Osaispa sitä itekin kokata, jotenkin sitä vaan on niin laiska. Kohta pitää kyllä opetella muutakin kun makaroonien keittäminen, kun pitäis omilleenkin muuttaa ja olla nälkiintymättä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ehkä opetella joo, ettei tule terveyshaittoja! x) Kokkaaminen ei onneks ole vaikeaa!

      Poista
  9. Näyttää hyvältä! Mulla vaan on joku fiksaatio että vaan punainen kala on hyvää eli siis lohi :D jotenki vierastan tosi paljon tollasta valkosta kalaa :-DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mul on vähän sama fiksaatio! :D Ylitin itseni lauantaina syödessäni tuota kalaa. :P

      Poista
  10. Ooooi, näyttääpä herkulliselta!! Kotona tulee kyllä liian harvoin laitettua kalaa, vaikka se lemppariruokiini kuuluukin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se näytti herkullisemmalta kuin oli. x) Mä vasta opettelen tykkäämään kalasta. :P

      Poista