Kaksplus.fi

Finnien kukistaja

13. tammikuuta 2014


Nyt mennään henkilökohtaisuuksiin. :D Lopetin muutama kuukausi takaperin hormonaalisen ehkäisyn käyttämisen. Kuten monella muulla, munkin ihoni alkoi reagoimaan muutokseen: yläselkään on tullut pienenpieniä näppyjä, suunympärille "alaposkiin" ensimmäiset näpyt ikinä ja otsaan päivästä riippuen joko rykelmittäin kipeitä "sarvia" tai kymmeniä pikkunäppyjä. No, tämähän tietysti turhauttaa ja tekee epävarman olon. Hyvännäköinen ja -kuntoinen iho on mulle tosi tärkeä.

Kokeilin ensin kaikenlaisia marketeista saatavilla olevia täsmähoitoja. Mikään ei auttanut. Apteekista saatava Bacibact-voide (tulehtuneille haavoille) sai kaikista kipeimmät "sarvet"(finni=tulehtunut ihorauhanen) laskeutumaan merkittävästi yön aikana.  Sitä tosin ei saa käyttää pitkäaikaisesti eikä laajoille ihoalueille. Menin tutkimaan apteekin kosmetiikkaosastoa, ja sain suosituksen Avènen TriAcnéal-voiteesta (n. 22€). Ostin sen testiin ja aloin heti kokeilemaan sitä. Huolellisen testaamisen jälkeen on todettava, että olen löytänyt hyvän välineen finnien kukistamiseen!




TriAcnéal on siis hoitovoide finneille. Se vähentää tulehdusta ja ehkäisee talirauhasen tukkeumiaSe myös kirkastaa, tasoittaa ja vaalentaa aknearpia sekä kuorii kemiallisesti ihoa ja vaalentaa ja pehmentää mustapäitä. Voide on lisäksi tosi kevyt ja imeytyy hetkessä iholle, mikä on mun mielestäni iso plussa. Mä laitan voidetta yöksi puhtaalle iholle ainoastaan näppyjen päälle. Levityksen jälkeen annan sen imeytyä, minkä jälkeen laitan kosteusvoiteen.

Mun oman kokemukseni mukaan, iho on selvästi rauhoittuneempi seuraavana aamuna; finnien punoitus on vähentynyt ja kipeät paiseet laskeneet. Sen olen tosin huomannut, etten itse voi laittaa tätä toistuvasti samoille alueille (esim. kolmena päivänä putkeen), koska mulla on sen verran herkkä ja ohut iho, että sitä alkaa päivän tai kahden käytön jälkeen kirveltämään. Kun kirveltävä fiilis tulee, pidän tauon ja laitan voidetta uudelleen muutaman päivän päästä taas.

Olen saanut tästä voiteesta hyvän avun iholleni. Viime perjantaina käydessäni käsi-ihottumien jälkitarkastuksessa ihotautilääkärillä, pyysin kuitenkin samalla apua iho-ongelmaani. Lääkäri antoi mulle reseptin antibioottiliuokseen sekä jonkinlaisen hoitovoiteeseen, jonka vaikutus näkyy vasta kuukauden tai parin päästä. Vielä en ole näitä hakenut, mutta ajattelin kyllä kokeilla, josko niiden avulla saisi pysyvämmin näpyt pois. Kaikista parasta tietysti olisi, että mun kroppani rauhoittuisi pian. ;) Onneksi sentään kierto lähti ihan ajallaan käyntiin.

Menikö liian henkilökohtaiseksi? Entä onko teillä itselläni kokemusta Triacnéal-voiteesta?

31 kommenttia :

  1. Itse lopetin hormonaalisen ehkäsiyn jo viime kesänä, mutta paiseita ja "sarvia" pukkaa täälläkin edelleen.. eniten ahdistaa leuan ja hiusrajan finnirykelmät, joihin ei ole tepsinyt päivittäiset aknemyrkyt eikä hjeronymous-hoitokaan.

    Joten kiitokset sulle vinkistä, taidan täydä tuota apteekkiainetta ostamassa ja aloitan kokeilut heti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, ikävä kuulla! :/ Toivottavasti saat edes hieman apua tuosta voiteesta. Mun iholla se ei ainakin toimi paremmin kuin mikään aiemmin kokeilemani täsmähoito. Bacibact on kans hyvä niille tosi kipeille ja pinkeille "sarville". En tosin tiedä, et onko siitä haittaa... Mut tuskinpa, jos sitä laittaa esim. yhdeksi/kahdeksi yöksi silloin tällöin vain tulehtuneen näpyn päälle. En ainakaan löytänyt googlettelemalla mitään syytä olla suosittelematta Bacibactia. :)

      Poista
  2. Sama juttu meneillään täällä... iho tosi oireili jo pitkään muista syistä ennen tuon päätöksen tekemistä, joten ajattelin että tämä muutos menee samalla "kärsimisellä" sitten... Musta on kiva että kirjoitit tästä, vertaistukea! Itse löysin vähän apua suolasaippuasta, jonka bongasin Saara Sarvaksen blogista: http://www.lily.fi/blogit/saara-sarvas/taydellisen-ihon-salaisuus

    Saippualla oli hintaa Ruohonjuuressa joku 4€, eli aika halpa sijoitus jos haluaa tätä kokeilla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vertaistuki on aina hyvä! ;) Kiitos vinkistä, täytyy pitää suolasaippua mielessä. :)

      Poista
  3. Ootko vaihtanu pillereitä tai puhunu lääkärille? Mulla tuli meinaan parista eri merkistä ties minkälaista oireilua, mut aina kokeiltiin vaihtaa parempaan. Nykysin mulla on unelmapillerit, joitten kans mulla ei tuu niin mitään! Suosittelen kans tätä vaihtoehtoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä päätin kokonaan lopettaa kaiken hormonaalisen ehkäisyn. Ahdisti ajatus, et viimeiset kymmenen vuotta oon ollut niiden "alaisena". Kiva tosin kuulla, et sä olet löytänyt hyvät itselles! Se ei aina oo helppoa. :)

      Poista
  4. Ei ole kokemusta tuosta voiteesta (vaikka Avenen muista tuotteista on ja ne on ihania), mutta kokemusta on juurikin samaisesta syystä alkaneesta ihon kukkimisesta. Tai no, mun ihohan oli ennen pillereitäkin ollut tosi huono, mutta pillerit silloin paransivat tilannetta huomattavasti. Mutta niiden lopettamisen jälkeen meni varmasti yli vuosi ennen kuin naama rauhoittui yhtään!

    Ja ne "lääkevoiteet" joita ihotautilääkärit määrää, on kyllä ainakin mulla vaikuttaneet aina positiivisesti ihon kuntoon. Mutta niitäkään ei saisi ikuisesti käyttää, vaan mää oon ainakin käyttänyt niitäkin muutaman kuukauden kuurina. Ja valitettavasti käytön lopettamisen jälkeen loppuu myös voiteen vaikutus.

    Mutta toivottavasti ihosi tilanne helpottaa pian. Tiedän kyllä sen epävarman tunteen jonka huono iho aiheuttaa. Ei kivaa. Niin joo, ja itselläni ihan oikeasti eniten ihoa rauhoittaa se, että en koskettele naamaani! Näppyjähän ei tietysti muutenkaan saisi näprätä, mutta esimerkiksi mulla on sellainen tapa, että esim. opiskellessani lukiessani/mietiskellessäni hieroskelen käsillä naamaa (lähinnä leukaa, jossa ne pahimmat näpyt tietty on!), jolloin käsien pöpöt pääsee ärsyttämään muutenkin äkäistä ihoa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en olekaan muita Avenèn tuotteita testannut. Täytyy tsekata ne tarkemmin ens kerralla! :)

      Niin, lääkevoiteissa varmaan tosiaan on se, että ne toimivat niin kauan kuin niitä käytetään. :/ Kokeilen niitä varmaan silti. Olis ihana pystyä olemaan kevyemmällä meikillä kevään tullen. :)

      Toivotaan, et tilanne tosiaan helpottaa. :) Se on tosiaan totta, ettei näppyjä saisi kosketella. Onneks mulla on suurin osa otsassa, sinne ei kädet kovin helposti eksy.

      Poista
  5. Itse jouduin migreenin takia vaihtamaan e-pillerit minipillereihin ja apua luojan kiitos mulla ei tullu mitään muuta kuin tooooodella paljon rasvaisempi iho! Ällötää pyyhkiä rasva otsaa useasti päivässä hyi vähemmän rasvaiseksi :--D

    Pelkäsin ihan tajuttomasti että nyt tulla räjätää akne iho, sillä olen vasta muutama vuosi sitten päässyt eroon teini-iän finneistä ja uusien pillereiden yleisin "sivuvaikutus" on nimenomaan akne. Ja niin pääsyt eroon...lukuunottamatta nenän ikuisia mustapäitä jotka ei lähde, ei sitten millään eikä varmaan ikinä :-DD Toivottavasti toi voide auttaisi!! :--) Meni nimittäin ostoslistalle seuraavan palkkapäivän kohdalle, kiitos vinkistä!

    Sun ei menny liian henkiläkohtaiseksi, toivottavasti ei menny mullakaan :--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä se sun ihos asettuu pian muutoksen jäljiltä. :) Pidän peukkuja! Toivotaan, et saat apua tuosta voiteesta.

      Ei todellakaan mennyt liian henkilökohtaiseksi! Hyvä, ettei munkaan jutut. :>

      Poista
  6. Btw, mistä oli joululahjaksi saamasi lo ve tyynynpäälliset? Pirteä blogi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Tyynyliinat ovat Stockmannin CASA-mallistoa. :)

      Poista
  7. Minä oon kanssa miettinyt pillerien lopettamista, ja pelottaa jo valmiiks kaiken maailman sivuoireet. Noita finnejä pelkään kovasti, sillä mulla tuntuu nytkin olevan iho välillä huonossa kunnossa, ja näppyjä tulee. Taidankin hakea apteekista testiin tuota, kun tuntuu etten ole vielä löytänyt mitään finnien kukostajaa. Kiitos vinkistä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile ihmeessä, jos saisit tuosta helpotusta! :)

      Kurja kuulla. :/ Kannattaa varmaan ehkä käydä ennen kuin lopetat kertomassa huolesi esim. ihotautilääkärille. Mun kaverini sai jonkun reseptin jo ennen kuin iho oli mennyt huonoksi juurikin näppyläisen historiansa vuoksi.

      Poista
  8. Hih, täälä ollaan. Ihanaa, että löysit tiesi minunkin sivuilleni, toivotan kovasti tervetulleeksi! :)
    Eikä mennyt liian henkilökohtaisuuksiin, tavallisia asioitahan nuo on.
    Kivaa viikkoa sulle!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa! :)

      Olet oikeassa. :) Välillä vaan mietityttää, et mitä täällä kannattaa jakaa. Ilmeisesti tällainen henkilökohtaisempi postaus oli tykätty. Sen verran kommentteja on tullut kuitenkin! :)))

      Poista
    2. Niinpä, joskus sitä kyllä puntaroi ihan liikaakin ;)

      Poista
  9. Olin muutamia vuosia sitten ilman hormonaalista ehkäisyä. Naamataulu meni niin järkyttäväksi, ettei mitään rajaa. Se oli ihan kamalaa. Meni aikaa kuukaistolkulla, eikä mitään muutosta tapahtunut. Aloitin ehkäisyn uudestaan, ja silti meni tosi kauan ennen kuin iho rauhoittui. Yhteensä varmaan pari vuotta. Jouduin symään antibiootteja monet kerrat. Siksi jännittää jos pillerit pitää taas jättää. Tästähän tuli varsinainen kauhukertomus. Toivottavasti sulla kuitenkin helpottaa pian. Ja kiva että suosittelit tuotetta. Ehkä joudun turvautumaan tähän joskus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohhoh! Ikävä kuulla. :( Toivotaan, ettei sun iho ensi kerralla mene yhtä pahaksi.

      Poista
  10. Mulla tuli etenkin minipillereistä näppyjä. Oikeastaan finni/pilleri.
    En ookkaan enää vähään aikaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Vaikutti myös mielialaan.

    Täytyykin joskus kokeilla tuota voidetta. Louis Widmerin puikko tepsii kans joihinkin näppyihin ihan hyvin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, et joillakin menee noin päin! x) Kiitos tuotevinkistä, pitää pitää mielessä!

      Poista
  11. Oi en olekaan ennen kuullut kyseisestä tuotteesta, tää oli todella hyödyllinen postaus :) Joo itsekin päätin joskus elokuussa jättää hormonaalisen ehkäisyn pois, mutta mulla meni kans iho niin huonoon kuntoon että "sorruin" sitten pillereihin uudestaan joskus joulukuussa.. Iho näyttää taas heti paljon paremmalta! Mua ahdistaa nyt jo ajatus siitä kun pillerit pitää taas jossain vaiheessa lopettaa.. :D Apua! Mut pitääpä pistää tää voide korvan taakse, kiitos vinkistä :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että postauksesta oli hyötyä. Mäkin harkitsin ehkäisyrenkaan käytön aloittamista uudelleen, mut sit päätin etten anna periks. :D Välillä on ihan hyvä olla epämukavuusalueella. Ehkä. :D

      Poista
  12. Hieman aiheesta ohi, mutta sopiiko kysyä, oletteko harkitsemassa perheenlisäystä, vaiko ihan juuri tuon takia luovuit hormonaalisen ehkäisyn käytöstä kun olet sitä sen kymmenisen vuotta käyttänyt? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pääasiassa lopetin sen takia, että olen niitä niin pitkään käyttänyt. Tottakai perheenlisäys on myös mielessä, kun valmistuminen on lähellä ja elämäntilanne alkaa muutenkin olla siihen otollinen. :) Asia ei kuitenkaan vielä ole ajankohtainen.

      Poista
  13. Vaikuttaa hyvältä tuotteelta! Toimiikohan miehillekin, mulla ei onneksi iho-ongelmia ole, mutta miehellä senkin edestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulis, että toimis miehelläkin hyvin! Mut jos iho on tosi huonossa kunnossa, kannattaa lääkäristä hakea resepti. Toi ei varmastikaan paranna koko ihoa, vaan auttaa lähinnä tilapäisiin näppyihin. Tai no, ei kai sitä koskaan tiedä, mut oman kokemukseni mukaan ajattelen näin. :)

      Poista
  14. Kauheeta sanoa, mutta toivottavasti et ole kohta raskaana. Ei muuten, mutta niiiiiiiiin moni oikeasti hyvä bloggaaja on menetetty sille, että saavat lapsen ja sen jälkeen blogi on täynnä vaan vauvajuttuja jos edes bloggaamiselle jää aikaa. Niitä en jaksa yhtään seurata :D

    Tykkään tosissaan lukea blogiasi, mutta nyt vasta ensimmäistä kertaa kommentoin. Ja kommentti tulee siksi niin myöhässä kun aloitin blogisi lukemisen aiiivan alusta ja nyt ollaan tässä kohtaa :)

    Sinussa on todella paljon samaa kanssani.. Myös miehessäsi on todella paljon samoja piirteitä kuin omassani. Välillä lukiessa blogiasi tuntuu kuin lukisi omaa elämää. Toivottavasti jatkat bloggaamista vielä pitkään! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ethän sä nyt tuollaista voi toiselle toivoa! :O Se nyt on vaan fakta, että monet mun ikäiseni naiset alkavat tässä elämänvaiheessa perustamaan perhettä. Se on myös mun haaveissani joskus valmistumiseni jälkeen. Ja se, että hankkii lapsen, tulee väistämättä näkymään blogissa, koska lapsesta tulee niin iso osa elämää. Mä en ainakaan tule priorisoimaan lapsen hankkimista mun blogini edelle, mutta se, miten lapsi tulee täällä sitten joskus näkymään, riippuu siitä, miten asian itse silloin päätän. Vielä mulla ei ole asiaan varmaa mielipidettä, koska asia ei nyt ole ajankohtainen.

      Kiva, että tykkäät blogistani. :) Mahtavaa myös, että pystyt samaistumaan moneen asiaan. Mun suunnitelmissani on jatkaa bloggaamista tooooosi pitkään! ;)

      Poista
  15. Kiva että löytyi vertaistukea, oma tilanteeni eroaa siinä mielessä että olen toipumassa syömishäiriöstä joka piinasi minua 12vuotiaasta 28 vuotiaaksi. Nyt, siis 28 vuotiaana minulla alkoivat kuukautiset joita ei ole näkynyt sitten tyyliin rippijuhlien muuta kuin muutaman kerran ja sitä ennenkin vain n. 2v. Siis olen aivan noviisi näissä jutuissa. Sitämyöten alkoi myös ihme ällittely ja niin, niitä näppylöitä. Iskin bacibactia ainakin itse samantien tuohun otsan sarveen ja hyvä kuulla etten tehnyt ilmeisesti mitään pysyvää vahinkoa. Ihanasti kirjoitat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa, että olet pitkän sairastamisen jälkeen paranemaan päin. <3 Ei oo varmasti ollut helppo taival!

      Joo, Bacibact on edelleen käytössä kaikkein pahimpiin näppyihin. :)

      Poista