Kaksplus.fi

Viimeinen vuosi opiskelijana?

7. syyskuuta 2013


Kysyin muutama postaus takaperin, josko teillä olisi kiinnostusta lukea tarkemmin mun tulevasta kouluvuodesta. Sain muutaman kiinnostuneen kommentin, joten lupauduin toteuttamaan postauksen. Jos siis kirjoitukset Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksesta ja luokanopettajankoulutuksesta ei kiinnosta, kannattaa vaikkapa lukea eilisen postaus (Torstai Millan kanssa).

Mulla alkoi tiistaina mun neljäs vuoteni luokanopettajaopinnoissa. Viime keväänä palautin kandityöni ja viimeistään jouluna mulla pitäisi olla kaikki kandiopinnot valmiina. Luulin, että mulla oli yhden tentin päässä kandiksi valmistuminen, mutta mulle selvisikin, että multa puuttuu yhdeksän opintopistettä vapaavalintaisia kursseja. Virhe johtui siis siitä, etten aiemmin tiennyt, että monialaisen harjoittelun opintopisteet lasketaankin maisteritutkintoon. No, eipä se haittaa! Oon kuitenkin 12 opintopistettä lähempänä maisteriksi valmistumista. ;)

Fuksiaiset
Kanditutkinnon sivuaineena mulla on erityispedagogiikka (25op). Maisterivaiheen sivuaineena olisin halunnut jatkaa sitä, mutta hakijoita on aina niin monta, että sisäänpääsy on tosi hankalaa. Koska ovet eivät auenneet erityisepedagogiikan puolelle, päätin lukea esi- ja alkuopetuksen sivuaineen (25op). Esi- ja alkuopetus on mulle kuitenkin se omimman tuntuinen juttu, koska koen, että pystyn antamaan eniten itsestäni sen ikäisille lapsille. Tämän lukuvuoden aikana suoritan siis maisteriopintojen sivuaineena esi- ja alkuopetuksen, joka koostuu viidestä didaktiikan kurssista (ma, ym, äi, katsomusaineet sekä taito- ja taideaineet) sekä Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka - ja Erityispedagoginen näkökulma oppimiseen -kursseista. 

Kuviskurssin tehtävä


Suoritin viime lukuvuotena kolme maisterivaiheen viidestä (tentin sisältävästä) kurssista. Ensi viikolla alkaa Opetussuunnitelmateoria ja evaluaatio -kurssi ja keväällä, aloittaessani gradun teon, teen Laadulliset tutkimusmenetelmät 2. -kurssin. Tavoitteenani on tehdä gradu "kovalla" tahdilla niin, että aloitan sen teon tammikuussa ja palautan sen loppukesästä/alkusyksystä. Näin ollen mulle jäisi pakollisista maisterivaiheen opinnoista viidennelle vuodelle ainoastaan maisteripraktikumi (eli viimeinen harjoittelu).

Vapaavalintaisista kursseista mun pitäisi saada kasaan siis yhdeksän opintopistettä kanditutkintoon ja muistaakseni kymmenen opintopistettä maisteritutkintoon. Kanditutkintoon tarvittavista vapaavalintaisista mulla on jo ET:n kurssi suoritettuna. Lisäksi suoritan syksyn aikana yhden ranskan kurssin (3op), Lapsihavainnointi-kurssin menetelmätarjottimelta (3op) sekä Pedagogisia virtauksia kasvatuksessa -kurssin (3op). Maisteriopintoihin vaadittavat vapaavalintaiset ovat vielä avoinna, mutta olen haaveillut italian alkeista (3op), kielenhuollon kurssista (2op), haastattelumenetelmäkurssista (3op) sekä Lapsinäkökulma ja lapsuudentutkimus -kurssista (3op). Italia alkaisi jo tämän lukukauden aikana, mutta muut alkaisivat vasta keväällä.

Haalaribileiden etkoilla

On jännittävä ajatus, että omat opintoni ovat loppusuoralla. Tämä lukuvuosi saattaa oikeasti olla mun viimeinen kokonainen. Apua! Jännittävää! Aika on mennyt ihan hirvittävän nopeasti. Toisaalta odotan innolla työelämän aloittamista, mutta toisaalta ajatus on ihan hirvittävän pelottava. Oman luokan myötä tulee niin paljon vastuuta, että se toisaalta kauhistuttaa. Apua! Iik! No, onneks mulla on vielä aikaa kasvaa ajatukseen.

Sainko kerrottua kaiken tarpeellisen mun tulevista/jäljellä olevista opinnoistani vai jäikö jotakin kenties puuttumaan? Kysy toki, jos haluat tietää lisää. :)

P.S. Huikatkaa kaverit, jos haluatte naamanne piiloon! ;)

18 kommenttia :

  1. hui kun teillä on kivanväriset haalarit! :D itsekin oon luokanope-fuksi, joten oli mielenkiintoista lukea tämä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnea opiskelupaikasta! Hyvän alan olet valinnut. ;)

      Meidän haalarit saa aina kehuja! :D Ei ihme, sillä ne tosiaan on tosi ihanan väriset.

      Poista
  2. Ihanan väriset noin haalarit :)

    VastaaPoista
  3. Vitsi teillä menee opinnot ihan eri tavalla kun meillä! Esimerkiksi graduryhmät alkaa aina vaan syksyllä ja niin jokaisella menee ainakin se 9kk siihen.. Mä oon suunnitellut venyttäväni gradun 1,5v! Ja lisäksi mä voisin tehdä nyt parin viikon päästä alkavan harjoittelun jälkeen heti toisen maisterivaiheen, eli kokonaan vikan, harjottelun siihen perään. En kyllä tiedä teenkö.. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai teillä on kolme harjoittelua? Meillä 2010 aloittaneilla on vaan kaksi koko koulutuksen aikana...

      Meilläkin suurin osa ryhmistä on sellaisia, joihin voi ainoastaan syksyisin liittyä, mutta joissakin ryhmissä on myös mahdollisuus aloittaa keväällä. :)

      Poista
  4. Onpa kiva kuulla opiskelujuttuja, kun asia itselläkin on ajankohtainen. Sulla on jo todella hyvässä vaiheessa opinnot. Tsemppiä opiskeluun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti! :) Tsemppiä sullekin!

      Poista
  5. Gradu kannattaa minustakin tehdä nopsassa tahdissa! Olen nähnyt liian monta esimerkkiä siitä, kuinka sitä on venytetty ja venytetty. Sehän on aivan kamalaa, jos vuosi toisensa jälkeen tuntisi huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole sitä kirjoittamassa. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, just näin mäkin ajattelen! Mulla oli jo kandista sellanen "tekemisen stressi", että ajattelin, et gradu on pakko tehdä mahdollisimman nopealla tahdilla. Inhottava fiilis, kun koko ajan takaraivossa on sellainen olo, et pitäis olla tietokoneen ääressä kirjoittamassa.

      Poista
  6. Kiva oli kyllä lueskella, kun itse samassa vaiheessa meen opintojeni kanssa. Kuulostaa kyllä, että teidän opinnot koostuu ihan erilaisista jutuista kuin meillä, on siis iso ero yliopistojen välillä. Itsekin jännään opintojen loppumista, vaikka toisaalta on ihan mukavakin ajatus tuo työelämään pääsy, mutta sitten pitää olla aikuinen niille lapsille, hui! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ois kiva kuulla teidän opintojen rakentumisesta! Ehkä sit viimeistään kuulen, kun tavataan. ;)

      Mulla on samalla tavalla ristiriitaiset ajatukset valmistumisesta. Tuo "...sitten pitää olla aikuinen niille lapsille" on just se, mikä muakin kauhistuttaa. :D

      Poista
  7. Hei olipa kiva postaus! Itse oon valmistumassa nyt sosionomiksi (vielä pitäisi se nimeltä mainitsematon oppari vääntää..), jonka jälkeen ajattelin hakea OKL:n vielä :)
    Joten siksi näitä koulupostauksia on kyllä kiva lukea :)

    -Lumi

    ps. tää taisikin olla mun ensimmäinen kommentti sun blogiisi, vaikka tätä olen melkein alusta asti lukenutkin, joten kiitos kivasta blogista :) ja paaaaljon tsemppiä opiskeluihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että postaus miellytti! :) Kandityö oli oikeasti paljon helpompi tehdä kuin alunperin ajattelin. Veikkaan, että opparissa on sama juttu. Pitää vaan istua koneelle ja alkaa näpyttelemään. Tsemppiä tuleviin opintoihisi!

      Kiitos itsellesi, että tulet kerta toisensa jälkeen lukemaan mun juttujani! :) <3

      Poista
  8. Kuulostaa niin tutulta :) Mä tein kans ihan extemporee ton esi- ja alkuopetuksen. Onnistuin jotenkin kummasti haalimaan noita sivuaineita hirveesti, mutta eipä niistä haittaa oo. Helpottaa vaan työnhaussa:) Tsemppii maisterivaiheen ponnistuksiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Sivuainekokonaisuuksien haaliminen ei tosiaan oo haitaks. Harmi, etten aiemmin tajunnut, että niitä voi lukea useammankin! :D Näiden vapaavalintaisten haaliminen tuntuu vähän vaivalloiselta ja "sirpaleiselta"...

      Poista
  9. Moikka! Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta ja ennen kaikkea kivasta blogista! Itekin aloitin juuri luokanopeopinnot, mutta aiempien opintojen takia tavoitteena on valmistua 2,5 vuodessa :) Kysyä piti oletko tehnyt mitään laajaa sivuainetta ts. hankkinut aineenopettajan pätevyyttä? Kovasti mietin riittäisikö energia siihen, kun sitä on kovasti suositeltu.. Mukavaa syksyä ja tsemppiä opintoihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun alkuperäinen suunnitelmani oli lukea aineenopettajan pätevyys, mutta mikään koulussa opetettava aine ei sitten tuntunutkaan tarpeeksi mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Olen tosin kahdesti hakenut erityisopettajan suuntautumisopintoihin (tms.). Niihin on vaan niin vaikeaa tulla valituksi, että ajattelin nyt vain lukea "jotakin", että saan paperit ulos yliopistosta. Suunnitelmissani on kyllä hankkia tulevaisuudessa erityisluokanopettajan pätevyys, koska erityispedagogiikka kiinnostaa paljon! :)

      Poista